Integritetspolicy

Våra besökares säkerhet och integritet är viktiga för oss. Denna Privacy Policy klargör vilken information som vi samlar in på Multimarket.se och vad denna information används till. Ifall du har några frågor angående detta är du välkommen att kontakta oss.

Uttern och Sorken Webbproduktion HB med org.nr 9697365774 och adress Ängsgatan 11, 560 13 Hok driver Multimarket.se och är personuppgiftsansvarig. Vi ansvarar för förvaring och hantering av de personuppgifter som samlas in på den här webbsidan.

Personuppgifter vid beställning

Vår integritetspolicy är indelad i två delar. Den första (den här delen) behandlar personuppgifter som samlas in i samband med köp. Den andra delen behandlar data som samlas in när man surfar runt på sidan. Nedan skriver vi hur vi hanterar dessa personuppgifter och vad som gäller för denna information.

Allmänt om personuppgifter

Vi samlar in vissa personuppgifter som krävs för att hantera din beställning. Vi tar namn och adress för att kunna skicka beställningen till dig och mailadressen för att kunna kommunicera med dig (du får orderbekräftelsen till din e-post t ex). Du får också dela med dig av ditt mobiltelefonnummer för att kunna få SMS-avisering när ditt paket har kommit till ett utlämningsställe. Slutligen sparar vi den ip-adress som användes vid beställningen i syfte skydda oss mot bedrägerier och liknande.

Vi använder inte dina personuppgifter till något annat än för att skicka dina beställningar till dig. Vi delar inte heller med oss av dessa uppgifter till tredje part, utan håller den för oss själva. Din mailadress kan vi använda för att själva skicka ut e-post till dig, antingen i form av nyhetsbrev eller med erbjudanden och events. Du kan alltid välja att ej vara delaktig i dessa utskick, genom att kontakta oss och avregistrera dig.

Beställning av varor

När kunden beställer en vara behöver vi vissa uppgifter för att kunna verkställa avtalet och skicka beställningen till kunden. Det handlar huvudsakligen om leveransadressen. Dessutom även ip-adressen som användes vid beställningen. Nedan går vi igenom vilka personuppgifter vi samlar in och vad de används till:

  • Namn – Behövs för att kunna skicka ut varan
  • Adress – Behöver också för att kunna skicka ut varan
  • E-postadress – Behövs för att kommunicera med kund (skicka orderbekräftelse osv)
  • Mobilnummer – Behövs för de som vill kunna få SMS-avisering för paket osv
  • Företagsnamn – Frivilligt och används för att underlätta vid leverans
  • Ip-adress – Används som ett skydd mot bedrägerier

Betalning

När en beställning läggs så tar vi din leveransadress och lite andra viktiga uppgifter såsom e-postadress och mobiltelefonnummer. Dessa behöver vi för att kunna skicka din beställning till dig. När du genomför betalningen via våra samarbetspartners (Payson och PayPal) så delar vi den information med dem som krävs för att de ska kunna utföra sina tjänster och handha din betalning. De hanterar dina personuppgifter i sina system och kan komma att samla in fler personuppgifter från dig. De samlar t ex in namn, personnummer, kortnummer och annat som behövs för att betalningen ska kunna genomföras korrekt.

Vi ansvarar inte för de personuppgifter som samlas in specifikt av dessa parter. De har egna integritetspolicys som de följer och dem kan du läsa på respektive webbsida och i deras villkor. Båda dessa företag är dock stora och professionella och är duktiga på att hantera personuppgifter på ett säkert sätt. Det finns alltså inga skäl att oroa sig.

Om du vill veta vilka uppgifter dessa parter har sparat eller om du vill få dem raderade osv så måste du kontakta respektive företag. De hanterar själva sina register. Vi hanterar endast de personuppgifter som du lämnat som leveransadress plus din ip-adress.

Användning och tidsram

Hur använder vi dina sparade personuppgifter och hur länge sparar vi dem? När du lägger en beställning måste vi givetvis spara dina uppgifter tills dess att vi har kunnat skicka beställningen och den har kommit fram utan problem. Ordern måste sparas ett tag till för att vi ska kunna se vad någon har beställt och ha personuppgifterna redo om det blir något problem med en order, om kunden ångrar sig eller behöver få ersättningsprodukter utskickade etc.

Efter att denna period har gått sparar vi fortfarande orderinformation (där leveransinformationen ingår) för det första för att kunna hantera kundärenden men också i statistiksyfte. Vi vill kunna se vad våra kunder har köpt, hur många produkter de köper i snitt, hur många vi har sålt av varje produkt och liknande. För att kunna ha kvar denna statistik behöver vi behålla orderinformationen.

Vi har ingen specifik tidsram för sparande av personuppgifter utan behåller dem så länge det finns ett dokumenterat syfte för behandlingen. Oftast handlar detta om statistiska användningsområden. Detta gäller således även för personuppgifter i form av leveransinformation (enligt vad vi har redovisat ovan) som vi har samlat in vid beställning.

Du har rätt att få din information ändrad eller raderad om du vill, vilket du kan läsa mer om nedan.

På vilken grund får vi spara dina uppgifter

För att vi ska få spara dina personuppgifter måste vi har ett bra skäl till detta och vi måste även meddela dig om det. Det kan t ex vara att vi behöver dina personuppgifter för att kunna fullgöra vårt avtal med dig, att
det krävs för att fullgöra en rättslig förpliktelse eller för att du helt enkelt har godkänt och gett ditt samtyckte.

För personuppgifter som vi samlar in i webbshoppen när du beställer något gäller helt enkelt att vi behöver dina uppgifter för att kunna fullgöra avtalet med dig. För att kunna hantera din beställning krävs att vi t ex har ditt namn, adress och e-postadress.

När vi skickar ut mailutskick till dig gör vi detta för att det kan ligga i bådas intresse att vi delar med oss av information plus att vi givetvis har bett om din tillåtelse att göra detta i förväg, vilket innebär att vi också har samtyckte från dig att spara dina uppgifter för detta ändamål.

Vi sparar även gamla ordrar med tillhörande personuppgifter och skälet till detta är som sagt för att kunna erbjuda kundservice och för att kunna analysera försäljningsstatistik. Vi sparar denna information på grunder av fullgörande av avtal och samtycke.

Ditt konto

När du lägger en beställning skapas ett konto i ditt namn, där du kan logga in och se gamla beställningar och liknande. Detta konto innehåller inte allt för många saker. Du kan som sagt se orderhistorik men också ändra vissa personuppgifter såsom namn, leveransadress och mailadress. Du kan inte ändra de personuppgifter som har sparats i samband med en tidigare order och som är knuten till den ordern, men du kan ändra personuppgifterna i kontot för framtida orders.

För att ändra eller ta bort befintliga personuppgifter som finns sparade för en enskild order behöver du kontakta oss via mail. Du kan också få hela ditt konto hos oss raderat på samma sätt. Då kan du sedan inte längre se dina gamla beställningar och liknande, vilket du måste vara uppmärksam på.

Inne på ditt konto kan du även byta lösenord om du så vill.

Webbsidan / Internet

Den här delen av vår integritetspolicy går igenom hur vi hanterar våra besökares information så som ip-adress och annan information som kan samlas in angående deras webbläsare, metod för att besöka oss (mobiltelefon, dator osv) och beteende. Denna data kan samlas in automatiskt när du besöker Multimarket.se och surfar runt i shoppen / bloggen. Genom att fortsätta använda vår sida godkänner du att denna data samlas in.

Vi följer givetvis lagen och använder dessa uppgifter sparsamt. Vi använder dem för att analysera besökare, trender, kampanjer, marknadsföring, sökmotoroptimering och liknande, med målet att förbättra vår sida.

Loggfiler

Vi använder oss likt många andra webbsidor utav loggfiler där vi sparar information så som ip-adresser, vilken browser besökare använder, datum och tid besökaren kom in på sidan, vilka länkar som klickas och liknande. Denna information används för att administrera sidan och för att analysera hur besökarna använder sidan, så att vi kan göra den bättre och mer anpassad. Ingen information som sparas, inklusive ip-adresser, kan kopplas till information som kan identifiera dig som person.

Cookies (kakor)

Vi och / eller våra annonsörer kan använda cookies. Dessa cookies används för att spara information om sidan som du besöker eller om reklamen som visas på denna sida. En cookie är en liten fil som sparas på besökarens dator och innehåller information om t ex besökarnas preferenser, vilka sidor de besöker och liknande, för att kunna anpassa innehåll och reklam för varje enskild besökare. Vissa av de annonsörer som vi samarbetar med, t ex Google Adsense, kan tänkas använda cookies.

Annonsörer

Annonsörer och tredjepartsleverantörer som vi inte har en direkt koppling till kan tänkas samla information om besökare från vår webbsida. Detta görs genom reklamen som visas. De kan använda sig av t ex cookies, javascript och liknande för att samla in data från användare. Denna data används i första hand för att hålla reda på statistik kopplad till annonserna eller för att erbjuda dig mer personlig reklam som förändras beroende på vem det är som besöker webbsidan.

Vi ansvarar inte för de metoder som annonsörer använder för att samla in data. Vi föreslår att du går in på respektive annonsörs egen webbplats och läser deras egen integritetspolicy. Där ska det finnas information om exakt vilken data de samlar in och vad de använder den till. Där finns även info om hur du kan göra för att inte delta eller dela ut data.

DoubleClick DART Cookie

– Google som tredjepartsleverantör använder cookies för att visa annonser på din webbplats.

– Med hjälp av DART-cookien kan Google och dess partners visa annonser baserat på användares besök på dina och/eller andra webbplatser på Internet.

– Användare kan välja bort DART-cookien genom att besöka sekretesspolicyn för Googles annonsnätverk och innehållsnätverk.

Om du vill avaktivera cookies kan du göra detta individuellt i din webbläsare. För att få reda på mer om detta och hur din webbläsare behandlar cookies kan du gå in på webbsidan för den webbläsare som du använder och läsa mer.

Allmän reglering av personuppgifter

Här går vi igenom lite blandade allmänna saker som är bra att veta om personuppgifter som vi hanterar och vår hantering av dem. Du kan också få koll på dina rättigheter och vad du kan göra för att t ex få dina uppgifter borttagna ur våra register.

Lagring av personuppgifter

Vi lagrar dina personuppgifter i databaser på säkra servrar tillhörande vår webbhost. Säkerheten på dessa servrar ansvarar webbhosten för. Om det skulle ske någon form av intrång och vi har skäl att tro att dina personuppgifter har stulits eller exponerats kommer vi att meddela detta till dig och även till Datainspektionen inom 72 timmar från det att vi har blivit varse att personuppgifterna har utsatts för ett intrång.

Vem har tillgång till dina personuppgifter?

I grund och botten delar vi inte dina personuppgifter med någon alls. Detta gäller åtminstone för de personuppgifter som du ger oss vid en beställning i shoppen. I övrigt kan vi dela viss data från t ex cookies med berörda parter.

  • Multimarket.se – Vi behåller själva dina personuppgifter och delar dem inte med tredje part.
  • Payson och PayPal – När du ska genomföra betalningen måste vi dela dina personuppgifter med samarbetspartners som sköter betalningen. Därför kan viss information delas med dem. Oftast delar du dock själv din information med dessa parter när du gör din betalning, varvid deras integritetspolicy gäller.
  • Google – Vi har en del reklam via Google (Adwords) och de kan samla in information via cookies som de använder t ex för att ge dig en mer personlig reklamupplevelse.
  • Facebook – Det kan tänkas att vi kör marknadsföring via Facebook eller liknande och även här kan det finnas en cookie som samlar in data för analys i marknadsföringssyfte.
  • Blandade företag vi gör reklam för – Vi kan tänkas ha affiliatereklam då och då och dessa annonser kan också ibland samla in data från användare som sedan kan användas i marknadsföringssyfte.

Registerutdrag, rättelse och återkallelse av samtycke

Privatpersoner har rätt att kostnadsfritt få information om vilka personuppgifter som vi behandlar. Begäran måste göras skriftligt och ska undertecknas av den sökande, samt innehålla uppgifter om för- och efternamn, e-postadress samt eventuellt uppgift om någon specifik information som du behöver. Skriv tydligt ut vad det är du vill att vi ska göra.

Om de uppgifter du anger i begäran inte överensstämmer med de uppgifter vi har om namn, adress och e-postadress kan vi inte skicka ut detta utdrag, eftersom vi inte kan vara säkra på att begäran är gjord av rätt person, så se till att skriva korrekt information enligt vad du fyllde i när du la din beställning hos oss.

Begäran sänds till:

Uttern och Sorken Webbproduktion

Ängsgatan 11

560 13 Hok

Observera att vi inte kan behandla begäran om registerutdrag via telefon – du måste följa processen ovan. Utdragen sänds till den adress vi har registrerad hos oss inom en månad från det att ansökan inkommit till Multimarket.se.

Rätt till rättelse

Är någon information felaktig kan du kräva rättelse. Det kan du göra om personuppgifterna som vi lagrar är felaktiga på någon punkt eller om något saknas. Du kan göra detta genom att kontakta oss, så kan vi korrigera eventuella fel.

Rätt till radering

Ifall du inte vill vara kvar i våra register kan du också begära radering. Du har alltid rätt till radering (rätten att bli bortglömd). Om du vill att vi ska skicka din beställning till dig krävs dock att vi får behandla dina personuppgifter tills dess att betalningen är genomförd och vi har skickat ut ordern.

Återkallelse av samtycke till behandling av personuppgifter / radering (vilket innebär att vi helt enkelt tar bort dina uppgifter helt från våra register) eller begäran om rättelse av personuppgift görs genom att kontakta oss via vårt kontaktformulär eller genom att maila till kundtjanst@multimarket.se.

Alla som lagt en beställning innan GDPR (EU:s nya dataskyddsförordning) trädde i kraft har möjlighet att se över de personuppgifter vi lagrar och att få dem borttagna om de så vill. Bara kontakta oss så löser vi detta genast.

Begränsning av personuppgifter

Du har i vissa fall möjlighet att sätta en begränsning på dina personuppgifter så att de endast kan användas i i vissa syften. Detta kan göras t ex i följande situationer:

  • Om du anser att dina personuppgifter inte är korrekta och har begärt justering eller komplettering och medan du väntar på att detta utreds.
  • Om du anser att behandlingen av dina personuppgifter är olaglig men du inte vill radera dem. Då kan det gå att istället begränsa användningen av dem.
  • När vi inte längre behandlar personuppgifterna för ändamålen med behandlingen men du behöver dem för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.
  • När du har invänt mot behandling i väntan på kontroll av huruvida vårt berättigade skäl väger tyngre än ditt berättigade skäl.

Automatiserat beslutsfattande

Du har rätt att inte bli föremål för ett beslut som enbart grundas på någon form av automatiserat beslutsfattande, inbegripet profilering, om beslutet kan ha rättsliga följder för dig eller på liknande sätt i betydande grad påverkar dig.

Klagomål

Tycker du att vi har behandlat dina personuppgifter på ett sätt som strider mot lagen kan du anmäla det till oss genom att kontakta oss och du kan dessutom skicka in ett klagomål till Datainspektionen.

Du kan dessutom begära skadestånd om det är så att vi har behandlat dina personuppgifter felaktigt och detta har lett till att du har lidit skada. Du kan då kontakta oss eller väcka åtal i en domstol.

Ändringar i integritetspolicyn

Vi kan komma att ändra i vår integritetspolicy i framtiden och de som berörs av större ändringar kan antingen läsa om detta i villkoren eller, vid stora ändringar, kan vi skicka ut mail om att vår policy har uppdaterats. Då kan det vara bra att kolla igenom den så att ni fortfarande tycker att våra villkor är ok.

Uppdaterads 2018-05-22